sobota 8. prosince 2012

Motivace a koučování

Druhy motivace

  • vnější - bič a cukr. Nespokojenost vyplývá z faktu, že člověk dělá co musí ne co chce. Vede k nízké míře kreativity a nespokojenosti (nízká produkce dopaminu v mozku).
  • vnitřní - motivace vnitřním hmotným cílem. Může se stát závislostí, potom hrozí hédonická adaptace - lidé si na dosažení cíle zvyknou a získaný pocit štěstí velmi rychle ztrácí. "Spokojenost není v žádném předmětu světa". Tzv. cíloví feťáci, závislý na jednorázových výchylkách dopaminu JOY. Závislosti.
  • vnitřní motivace cestou - (cesta může být cíl). Nekonečná osobní vize, ne seznam úkolů. Cílem dělat věci, které člověka naplňují štěstím. FLOW vzniká prací, která je pro člověka výzvou a která vyžaduje jeho unikátní dovednosti.

JOY vs. FLOW

Lidé požadují nejdříve výsledky, pak budou spokojení. Ve skutečnosti je to naopak. Spokojenost, přináší velké výsledky.


Učení návyků

http://www.growjob.com/clanky-personal/video-jak-bojovat-s-prokrastinaci/

Nespokojenost

Amigdala, část mozku , která neustále vyhledává potenciální nebezpečí. Dnešní média ji stimulují - soustředení se na chyby, negativní zpravy. Dnešní školství ji stimuluje (2)

Spokojenost a štěstí

Vztah mezi štěstím a bohatstvím
Zajímavým poznatkem je, že tak úplně to neplatí. Existují dva způsoby jak si uvědomujeme štěstí. Jeden je aktuální štěstí (pro ten platí tento graf) a druhý je pocit štěstí jak na něj vzpomínáme - u něj čím více peněz tím lepší vzpomínka. Více na TED.com Daniel Kahneman: The riddle of experience vs. memory

Koučování

Growjob institute přístup ke koučování:

  1. Future positive - specifikovat svoje očekávání. Co chci změnit. Popsání ideální budoucnosti, kam se chci posunout za další půlrok. Vytvořit metriku, na stupnici 0-10 popsat vybraná kritéria.
  2. Past positive - Popsání své minulosti. Kam jsem se posunul, na co jsem ve svém životě hrdý.
  3. TODO - Akce, které bych měl udělat pro vyřešení problému.

Sebekoučování

Pravidelně každý týden sám sebe koučovat. Příjemný rituál, vybrat si místo, kde budu sám a pustit se do přemýšlení. Zápis by měl obsahovat:
  • datum
  • zkontrolovat zápis z minula, TODO - Co se mi od minula podařilo?
  • Kam se chci posunout? Na co se chci zaměřit?
  • Jaké problémy můžu vyřešit? Vytvořit seznam úkolů do příště.

Myšlenky

  • Věříme ve věci, které nejsou pravda. Potrebujeme nastavit zrcadlo.
  • Úspěšní lidé dělají práci, kterou vždycky chtěli dělat a uvědomují si jaký vyší cíl má jejich práce pro ostatní.
  • Nedělat věci, které mě nebaví nebo si uvědomit jejich vyší cíl.
  • Mohl jsem napsat kratší dopis. Ale neměl jsem čas. B. Pascal

Zdroje

  1. Petr Ludwig, GrowJOB institut, přednáška Koučování a sebekoučování
  2. Ken Robinson, Schools kill creativity

Zajímavé:

  • http://www.youtube.com/watch?v=7cnxm-OatVs
  • http://www.ted.com/talks/lang/cs/martin_seligman_on_the_state_of_psychology.htm
  • http://www.growjob.com/clanky-personal/video-jak-bojovat-s-prokrastinaci/
  • http://www.growjob.com/clanky-personal/mentalni-mor-vlastni-neobjektivita/
  • https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:iaJ26tGUVxQJ:www.vse.cz/polek/download.php%3Fjnl%3Dpolek%26pdf%3D684.pdf+&hl=cs&gl=cz&pid=bl&srcid=ADGEESiDbWMh0tjXkqkYF8DA8JZDIe_qkn_rZUllePtBd7_6VnmTV86US2xj2R46X0ZKrMsl8uHW-hPI1nlNTSl6K4T9tldNBwgFTpNKKsl8rIXNRl9VqvygAV6C5V-l9dGSuI4BMnJP&sig=AHIEtbQQX51vfW8tEem6iIvimsKe_6ELmA
  • John Whitmore - Koučování



Žádné komentáře:

Okomentovat